oktober 13, 2017 Afvallen met fietsen, hoe pak je het aan?

Afvallen met fietsen, hoe verlies je snel gewicht met fietsen?

Een fiets is eigenlijk een van de beste trainingsapparaten om op een gezonde en leuke manier te kunnen afvallen, want je bent lekker buiten, geniet van de natuur en alles om je heen, je ontmoet veel mensen plus je kunt het samen doen met iemand, dus een win-win situatie als je wilt afvallen.

Fietsen is een relatief goedkope manier om af te vallen want een fiets heb je waarschijnlijk al. Je kunt dit het hele jaar door doen, zonder een abonnement af te sluiten, zonder grote investeringen te doen en wanneer en waar je maar wilt. Ga je het bos in, de natuur bekijken en opsnuiven of ga je door je stad fietsen? Ga je met de auto weg dan zet je de fiets achterop de Twinny Load en neem je hem zo mee naar waar je maar wilt. Je kunt een weekendje naar de Veluwe boeken, dan je fiets meenemen en dan daar een heel weekend over de Veluwe fietsen en gaan en staan waar je maar wilt. Een mooie omgeving is ook heel belangrijk, want onderweg wil je wel iets leuks zijn toch?

Beste fiets om af te vallen met fietsen

De beste fiets om mee af te vallen is zonder twijfel een goedkope mountainbike, deze kun je zo online kopen en hiermee kun je zowel over de weg als door de natuurfietsen, obstakels ga je makkelijk overheen en door de brede banden val je niet zo snel.

Een goedkope racefiets kopen valt ook onder de mogelijkheden als je wilt afvallen, maar deze hebben als nadeel de smalle dunne bandjes en is zeker niet voor iedereen geschikt. Wel zou je een goedkope crosshybride fiets of een goedkope fitnessbike kunnen proberen, want met de bredere banden van de crosshybride fiets rijd je dan een stuk stabieler, op elke ondergrond. Fitnessbikes zijn een soort racefietsen, maar je zit hierop veel minder ver voorover. Verschillende types fietsen hebben elk hun eigen voordelen en ook nadelen, dus je moet zelf bekijken wat voor jou het prettigst is. Of je nu een goedkope fitnessbike koopt, een goedkope mountainbike of een goedkope crosshybride fiets, je moet kiezen wat het best bij je lichaam en bij jezelf past en waar jij je het lekkerst bij voelt.

Wat is er nodig om te beginnen?

Om af te vallen is er niet veel nodig: Een goede degelijke fiets, liefst met een lekker zittend zadel en een aantal versnellingen, goede waterdichte kleding voor de natte dagen en een positieve instelling. Je moet er zelf wel zin in hebben want anders werkt het niet. Als je na een paar weken je eerste kilo’s afvalt dan krijg je vanzelf een positieve boos hierdoor en ga je meer fietsen en langer. Daardoor bouw je conditie op en gaat het fietsen je steeds makkelijker af. De beste manier om te beginnen met afvallen is het opbouwen van een goede conditie.

Je zult zien dat na een tijdje je gewicht verliest, je eetlust toeneemt en je een veel beter uithoudingsvermogen krijgt. Bovendien hoef je al minder gewicht mee te slepen dus zal het geleidelijk aan steeds makkelijker gaan. Daarna is het een kwestie van op je voeding letten, want je hebt meer eiwitten nodig voor de spieropbouw. Beginnen met afvallen door te fietsen is een geweldige start, maar hoe pak je dat aan?

Afvallen

Gewicht verliezen is goed te doen met de mountain bike!

Je kunt calorieën kwijtraken door te diëten, maar wat raak je dan kwijt? Spierweefsel, vocht, of vet? De meeste meet methodes zijn nogal doorsnee en als iemand zegt dat ze 10 kilo zijn afgevallen weten ze vaak niet eens wat ze dan precies kwijt zijn geraakt, want is dat vocht, spierweefsel of vet? Meestal zijn ze dan spierweefsel kwijtgeraakt, terwijl je dat juist nodig hebt. Als je gaat fietsen bouw je beenspieren op, je lichaam maakt meer spierweefsel aan en dat spierweefsel heeft honger.

Dus je dient je voeding zo aan te passen dat je jouw spierweefsel geeft wat het wil; Koolhydraten, vet en eiwitten. Zonder dat wordt je slap en futloos en kun je geen kracht zetten bij het fietsen. Sommige diëten zorgen er juist voor dat je een hoger lichaamsvetpercentage overhoud dan waar je mee begon. Spieren verbranden meer calorieën dus je zult meer of eigenlijk moeten eten als je die spieren wilt blijven houden. Want als je spierweefsel kwijt raakt heeft je lichaam een minder grote verbrandingsoven en zal je daarna weer snel vet opslaan in je lichaam.

Calorieën verbranden

Wanneer je op een normaal tempo gaat fietsen dan zal je gemiddeld 10 tot 15 kilometer per uur zijn. In dat tempo verbrandt je ongeveer 400 tot 500 calorieën per uur. Fiets je dat tempo dus 10 uur per week verbrand je al 4000 tot 5000 calorieën per week, oftewel je fietst weg wat je in 2 tot 3 dagen eet! Nu begrijp je meteen dat het belangrijk is dat je goed gaat eten dus meer eiwitten en meer goede koolhydraten, want je lichaam vraagt erom, nee, schreeuwt erom.

Een topwielrenner kan gemakkelijk 8000 tot 10000 calorieën per dag eten en geen gram aankomen, ze doen dit juist om niets aan kracht te verliezen en niet af te vallen. Gaan ze op 2000 calorieën per dag zitten krimpt hun spiermassa gigantisch in elkaar, worden ze snel moe en futloos en hebben geen kracht meer om de bergtoppen te halen.

Een juiste verhouding tussen koolhydraten, eiwitten en vetten in je eten is 60/20/20 of 60/30/10. Je dieet zal dus ingrijpend aangepast moeten worden, maar dit kan in kleine stapjes, beetje bij beetje. Eet geen grote porties in 1 keer maar verspreid deze over meerdere malen. Ga dingen vervangen, zoals kwark in plaats van chips, en kipkluifjes in plaats van snoepjes of drop. Maak het lekker en maak het gemakkelijk voor jezelf om verandering toe te passen in je dagelijkse voeding

Bovenlichaam trainen

Als je pas begint met vele fietsen richt je jezelf vooral op je benen en niet op je bovenlichaam. Hierdoor kan het zijn dat je bovenlichaam wat slapper wordt, omdat alle energie naar je benen moet gaan. Om dit tegen te gaan kun je met een paar simpele oefeningen, zoals bijvoorbeeld met je armen zwaaien en hoela hoepen, toch de bovenkant ook genoeg beweging geven. Met een halter kun je ook je schouders en armen trainen zodat die sterker worden.

Vooral in de lente en in de zomer kun je gemakkelijk wat langere afstanden gaan fietsen, want het is vaak lekker weer, er is weinig wind en als je dan buiten bent zal je dat ook een energieboost geven, plus de nodige Vitamine D.

Begin langzaam, vooral in het vroege seizoen. Blijf ook dan goed eten, want je zult niet afvallen wanneer je minder gaat eten, maar je kunt wel verder en langer fietsen als je juist iets meer eet. Let goed op je lichaam en bekijk wat voor jou het beste werkt. Zorg dat je ook herstel inbouwt in je fietsschema. Direct na het fietsen moet je eten, liefst veel koolhydraten, want als je niet goed eet zal je niet goed kunnen herstellen en wordt je zwakker bij de volgende fietstocht.

Drinken

Zorg er altijd voor dat je water bij je hebt tijdens het fietsen, liefst 2 bidons in de warme zomer, maar drink niet te veel tegelijk, want dan moet je om de haverklap naar wc, dus drink kleine slokjes tegelijk. Tijdens het fietsen in de volle zomerzon verlies je veel vocht via je huid, soms merk je dit niet, bijvoorbeeld als er best veel wind staat en het warm is, maar je raakt het echt wel kwijt, dus drink op tijd, anders raak je gedehydrateerd.

Fietsschema’s

Er zijn veel fietsschema’s te vinden op het internet; Deze zijn gericht op het opbouwen van conditie en je begint met een korte afstand en gaat dan steeds langere ritten fietsen, of ze werken met intervaltraining, dus afwisselend snel en minder snel fietsen.  Je kunt daar goed mee uit de voeten, maar het belangrijkst is dat jij je er goed bij voelt en blijft voelen. Een schema is een tool, een hulpmiddel om je te begeleiden. Heb je daar geen zin in en wil je gewoon je eigen koers bepalen dan zou ik ze niet gebruiken.

Schrap overbodig vet uit je dieet en eet meer groenten, maar overdrijf het niet. Drink in plaats van allerlei suikerhoudende drankjes vaker water, koffie en thee, maar neem als compensatie wel een paar keer per week dan een wijntje of een biertje. Je mag jezelf best verwennen, als het maar niet 24 uur per dag is. Gemakkelijk om te onthouden is ook: stop met eten voordat je vol zit, niet pas daarna.

Fietsen op hartslag

Een ideale manier om af te vallen met fietsen is fietsen op basis van je hartslag. Ga een klein stukje fietsen, maar dan zo hard als je maar kunt en neem dan je hartslag op. Doe dit keer 0.8 en je weet de onderkant van je hartslagzone, de bovenkant van de hartslagzone is waar je hart zo hard bonkt dat ie bijna uit je borstkas knalt.

Dus stel: je hoogste hartslag is 200 dan is 160 tot 200 je hartslagzone. Wanneer je dan gaat fietsen om vet te verbranden en dus af te vallen zul je hier altijd binnen moeten blijven; Het gaat er bij deze methode om dat je constant je lichaam aan het werk zet om veel calorieën te verbranden, en dat doe je pas goed als je hard aan het werk bent en dan is dat dus de ideale hartslag om calorieën te verbranden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *