Het kopen van een fiets is niet zo simpel als het lijkt. Alle fietsen brengen je van A tot B maar de grote vraag is hoe je dat wilt doen. Wil je met de fiets naar het dorp, de bossen in of wil je een fiets om je conditie mee te verbeteren of mogelijk zelfs wedstrijden te rijden? Er zijn nogal wat mogelijkheden. In deze blog vertellen wij je waar je rekening mee moet houden voordat je een fiets online besteld of de winkel in stapt.

Wanneer je de winkel in stapt of een website zoals de onze bezoekt heb je vaak nog geen idee wat je precies zoekt. Ook wanneer je een relatief simpele fiets nodig hebt voor bijvoorbeeld stadsgebruik dan zijn er verscheidene opties en mogelijkheden om rekening mee te houden. Van een fiets verwacht je toch zeker dat hij minstens vijf jaar mee gaat maar het liefst een jaar of tien.

Je bent waarschijnlijk wel bekend met de verschillende soorten fietsen. Een klein overzichtje van de meest verkochte soorten:

  • Stadsfiets: Zoals de naam aangeeft is dit een fiets voor in de stad. Het zijn vaak degelijke, zware fietsen welke goed bestand zijn tegen de elementen.
  • Mountainbikes: Een fiets voor grof terrein. Een mountainbike heeft een zo stug mogelijk frame welke gemaakt is om allerlei klappen op te kunnen vangen door oneffen terrein.
  • Racefietsen: Gemaakt voor gebruik op de weg en voor snelheid.
  • Hybride fietsen: Een hybride fiets is een kruising tussen een racefiets en een mountainbike. Zeer geschikt om in het weekend de bossen mee in te gaan, te gebruiken voor woon-werkverkeer of voor een fietsvakantie.
  • Cruisers: Je ziet ze steeds meer in ons land, de ‘cruiserbikes’. Deze fietsen met een ‘urban’ look zijn degelijke, simpele fietsen gemaakt voor verplaatsen in een kleine straal.

Deze vijf types hebben uiteraard allemaal nog afgeleide varianten, denk aan moederfietsen, oma- en opafietsen en transportfietsen. Vooral de eerste en laatste daarvan zijn de laatste jaren flink in opkomst. Jongeren willen graag een transportfiets (die met zo’n kratje voorop) en moederfietsen zijn extra zware fietsen met brede frames welke zo stabiel mogelijk zijn om kinderen (en boodschappen) te vervoeren.

Hoeveel mag je fiets kosten? Ben je op zoek naar een goedkope fiets?

Wij hoeven je niet te vertellen dat een fiets duur kan zijn. De prijsrange van een fiets is behoorlijk breed. Je kunt een fiets kopen vanaf een paar honderd euro tot vele duizenden euro’s. Dit is zeer afhankelijk van de wensen en eisen welke je hebt.

Goedkoopste fietsen tot €300,-
Deze fietsen hebben veelal een basic frame van metaal. Je kunt ze online vinden maar ook in super- en bouwmarkten. Er zijn ontzettend veel merken welke deze fietsen verkopen. Er zitten zeker goede fietsen tussen welke ook gewoon vijf tot tien jaar mee gaan.

Mid-range fietsen van €300,- tot €1000,-
Voor deze prijs koop je veelal een aluminium (of soortgelijk lichter metaal) fiets. Dit is voor de meeste mensen de beste keus voor alledaags gebruik. In deze prijsklasse krijg je vaak onderdelen van betere kwaliteit, des te hoger de prijs des te beter de gebruike onderdelen worden. Denk hierbij aan onderdelen zoals wielen, kettingen, schakelsystemen, pedalen en zadels.

High-end fietsen vanaf €1,000,- en hoger
Vanaf deze prijs ga je fietsen zien van andere nog lichtere metalen, denk hierbij aan carbon en titanium. De fietsen kosten meer omdat ze voorzien worden van de betere onderdelen en zijn hierdoor geschikt voor zwaar gebruik en zelfs competitie. Bij sommige merken kun je vanaf een bepaald budget je fiets helemaal naar keuze samenstellen. Zoals frame(maat), type velgen en banden, kleuren etc. Je kunt het zo gek maken als je wilt.

Ook tweedehands zijn er vaak voldoende opties. Bijvoorbeeld via marktplaats maar natuurlijk ook bij de fietsenwinkel. Veel mensen ruilen hun oude fietsen in voor een nieuwe. Hierdoor kun je bij de fietsenmaker vaak voor +- € 200,- tot € 400,- prachtige fietsen kopen. Het is de moeite waard om even te kijken mits het voor jou geen probleem is om een gebruikte fiets te fietsen.

Als je eenmaal weet wat voor een fiets je zoekt is het tijd om te kijken naar de onderdelen. Laten we er eens induiken.

De juiste framemaat van je nieuwe fiets

De ideale framemaat voor jou hangt af van het type fiets dat je kiest. Je lengte is belangrijk natuurlijk maar je binnenbeenlengte is nog belangrijker (de lengte vanaf je kruis tot de grond).

De juiste framemaat kun je online berekenen. Fietsenwinkel.nl heeft hier een prachtige pagina voor opgezet.

Geen framemaat bekend?

Kom je een fiets tegen op een (rommel)markt en de framemaat is onbekend dan zijn er een aantal handvatten om te bepalen of het mogelijk een fiets is voor jou:

Stap over het frame van de fiets. Als je kruis ongeveer 1 á 2 centimeter uitkomt boven het frame van een race, toer of hybride fiets dan zit je qua hoogte in ieder geval redelijk goed. Voor een mountainbike is dit een ander verhaal, deze bovenste stang zit vaak lager en moet daarom groter zijn.

Kinderen

Bij een kinderfiets kun je het volgende controleren: Laat het kind op de fiets zitten. De bal van hun voet(jes) moeten op de grond kunnen en ze moeten comfortabel het stuur  kunnen vastpakken (dus niet te ver voorruit strekken). Als het kind staat moet hun kruis ongeveer 2,5 tot 5 centimeter boven het frame uitkomen.

Het juiste stuur en handvatten (handlebars)

Het stuur is belangrijk! Je wilt goed bij het stuur kunnen natuurlijk en dit moet zo comfortabel mogelijk zijn. Natuurlijk is alles relatief, bij een sportieve fiets zit je al snel meer naar voren gebogen omdat je op die manier meer kracht kwijt kunt op de pedalen. Desalniettemin, comfort is het aller belangrijkste. Met de verkeerde houding heb je serieuze kans op pijntjes in bijvoorbeeld je rug, nek of bekken.

Vaak zegt men dat ‘des te hoger het stuur staat ten opzichte van het zadel des te comfortabeler de zit’. En daar zit natuurlijk wel een kleine kern van waarheid in maar dit gaat vooral op bij stadsfietsen.

Een aantal bekende vormen sturen en hun voordelen:

  • Het gekromde stuur: Deze kom je tegen op racefietsen. Ze zijn lichtgewicht en aerodynamisch. Zodoende ideaal om snel te fietsen. Echter tegen een prijs. Je zit gebogen op de fiets! Niet voor iedereen even lang uit te houden en comfortabel.
  • Het rechte stuur: Komt veel voor op (cross)hybride fietsen en soms zie je ze ook terug op stadsfietsen, mountainbikes en racefietsen. Met dit type stuur kun je vaak meer rechtop zitten, hierdoor heb je minder belasting op je handen, polsen en schouders. Comfortabel dus!
  • Riser bar: Een recht stuur met opstaande uiteindes. Veel gezien op mountainbikes.
  • Vlinderstuur: Deze kom je tegen op hybride en racefietsen. Dit is het bijna rondlopende gebogen stuur. Met dit stuur heb je vele plekken waar je de handen kwijt kunt. Vooral met lange tochten, zoals vakanties kan dit erg fijn zijn!

Nu hebben we de meest essentiële zaken besproken zoals frames, maten, types en sturen. Echter zijn we er nog lang niet, nu moet je gaan bepalen welke ‘functionaliteiten’ je fiets jou moet bieden.

Versnellingen, vering en remmen

Er valt zeer veel te schrijven over versnellingen. Een ervaren fietser zal heel kieskeurig zijn met de keuze van zijn schakel systeem. Voor een beginner kunnen we er vrij kort over zijn.

Hou het simpel! Je kunt nu beter een goed en goed passend frame uitzoeken met een ‘goedkopere’ schakelgroep dan direct uitpakken met een high-end groep waardoor je honderden euro’s meer kwijt bent. De groep kun je altijd nog vervangen mocht blijken dat je toch wel een zeer fanatieke fietser bent geworden.

Hoeveel versnellingen heb ik nodig?

Het belangrijkste om rekening mee te houden is het volgende; je conditie en het terrein waarop je wilt fietsen. Als je veel bergop wilt fietsen of over heuvels moet dan is het logisch om te kiezen voor meer versnellingen. Als je een goed geoefende fietser bent en voornamelijk op vlak terrein fietst dan heb je niet zoveel versnellingen nodig. Op deze manier kun je de fiets licht houden, mogelijk een duurder systeem aanschaffen en minder versnellingen gaat vaak ook.. jawel.. minder vaak kapot!

Heb ik eigenlijk vering nodig?

De keuze voor vering is zeer persoonlijk. Vering is ontworpen en onderdeel van fietsen geworden om je op minder egale, hobbelige paadjes comfortabel ’te houden’. Voor een stadsfiets dus niet perse een vereiste, voor een Mountainbike of Crosshybride is het des te meer gewenst. In het geval van een mountainbike is voorvering toch wel een hele fijne toevoeging voor de recreatieve fietser. Wil je hele ruige gebieden opzoeken dan is een fiets met volledige vering een goede optie. Volledige vering geeft je in die gebieden meer controle en meer tractie! Voorvering is vooral voor het opvangen van klappen en een meer comfortabele rit voor je handen, polsen en schouders. Een racefiets staat hier buiten, die moet zo stug mogelijk! Geen vering dus.

Als laatste, de verschillende soorten remmen

  • Velgremmen/Klauwremmen: De brakepads die we al jaren zien op de sportieve fietsen. De klauwen die aan het frame zitten en samenknijpen als je de remhendel dichtknijpt. Ze zijn simpel, makkelijk te onderhouden maar slijten best snel. Daarnaast is de grip van de brakepads bij nat weer niet altijd voldoende.
  • Schijfremmen: Het zelfde principe wat we al jaren op onze auto’s hebben is een tiental jaar geleden populair geworden bij fietsen. De remmen zitten in het midden van je wiel. De remklauwtjes worden aangestuurd vanaf het stuur via een simpel oliesysteem. Qua onderhoud iets meer werk doordat het systeem wat complexer is. Echter naar onze mening geeft dit veruit de meeste remkracht.
  • De terugtraprem: Ideaal voor kinderen. Kinderen hebben vaak minder kracht in hun handen waardoor het voor hen de meest veilige optie is. Echter wel op een vlakke weg!
  • Trommelremmen: Deze zien we vaak terug op de stadsfietsen, een trommelremsysteem dat goed bestand is tegen de (weer)elementen en bijna niet onderhouden hoeft te worden. Echter als hij versleten is ben je toe aan een volledige vervanging van de trommel en soms zelfs het wiel!

Afhankelijk van het type fiets dat je kiest heb je mogelijk een keuze qua remmen, op een stadsfiets zal de fietsenmaker echter geen schijf- of velgremmen monteren.

De definitieve keuze maken! Zit je lekker en is het comfortabel genoeg?

Hoe zou mijn houding moeten zijn?

Wanneer je fietst en je pedaal is op de meest lage positie dan moet je knie licht gebogen zijn. Hij mag zeker niet gesloten zijn! Dit betekend dat je zadel te hoog staat! Als je knie te ver buigt staat je zadel te laag. In allebei de situaties zul je last gaan krijgen van je knieën en met een te hoog zadel zul je tevens snel door je energievoorraad heen zijn. Daarnaast, als je fietst en je hebt de pedalen op gelijke hoogte dan moet je voorste knie exact boven het pedaal zitten. Je scheenbeen staat op het meest voorste punt dus kaarsrecht! Zit je knie voor je pedaal dan krijg je geheid kniepijn.

Je zadel wil je soms ietsjes naar beneden ‘mikken’ met de punt. Dit voelt in eerste instantie misschien comfortabeler echter zet je op deze manier meer druk op je handen, polsen en schouders.

Oke, mijn houding is oke! Laatste check voor aanschaf!

  • Is de fiets comfortabel genoeg? Kun je langere tijd in de fietspositie zitten?
  • Kan de fiets het terrein aan dat je voor ogen hebt om te bezoeken met deze fiets?
  • Kan de fiets alles transporteren wat ik mogelijk meeneem?

Als je antwoord ja is op al deze vragen kun je met een gerust hart de fiets aanschaffen.

Ik weet genoeg, laat mij maar wat fietsen zien!

Alle goedkope fietsen
(We verwijzen u door naar ons overzicht van +- 20.000 fietsen. Selecteert u zelf de categorie naar wens, het gewenste budget en uw geslacht).